Monday, June 17, 2019

1: Meg Cabot - Mag het een maatje meer zijn?

Image result for size 12 is not fat

Ik ben al fan van Meg Cabot sinds ik op mijn twaalfde per ongeluk het tweede boek van the Princess Diaries uit het rek trok in de Fnac. Ik las de eerste zin - iets over een maandagochtendritueel met cornflakes, het staat me nog op het netvlies gedrukt - en de rest was geschiedenis.

Jarenlang heb ik niet geweten dat er méér boeken van haar waren dan die twee boeken die ik op een druilerige zaterdag in het Wijnegem Shoppingcenter gevonden had. Je kan me dus mijn vreugde wel voorstellen toen ik tijdens mijn studententijd haar naam voor de grap eens ingaf in Google.

Voor alle duidelijkheid: Meg Cabot heeft zo ongeveer 100 boeken geschreven, waarvan 20 Princess Diaries, novella's meegerekend. Ooit las ik het volledige oeuvre van Agatha Christie op volgorde van verschijnen, en dat ben ik bij Cabot nog steeds van plan. Er is namelijk niets, maar echt werkelijk niets wat die vrouw verkeerd kan doen. Ik wou dat ìk zo'n heldere, komische en toch rebelse schrijfstijl had.

Mag het een maatje meer zijn? Is het eerste deel in de Heather Wells-serie, een romcom meets detective over een vrouw die ooit een tienersterretje was. Vergane glorie, maar nog steeds behoorlijk wat glorie als je het mij vraagt. Heather is een durfal, niet op haar mondje gevallen en tot over haar oren verliefd op haar huisbaas. Dat alleen al zou in de handen van Cabot voldoende zijn voor een sprankelend boek, maar dan vallen er ook nog eens twee meisjes per ongeluk in een liftschacht in de studentenflat (sorry, studentenhuis) waar Heather werkt.
Hilarity ensues.

Dat alles overgoten met een sausje anti-fatshaming vòòr dat anti-fatshaming cool was onder influencers. Serieus, jongens, Meg Cabot is een van de authentiekste schrijfsters die ik ken. Als je nog nooit een boek van haar geprobeerd hebt, laat vandaag dan de dag zijn. Ze beginnen al aan zes euro op Kobo, en je krijgt er urenlang leesplezier voor in de plaats (tot daar dit helaas ongesponsorde promopraatje).

Terug naar de orde van de dag!

Boek 1/1000
Mag het een maatje meer zijn? - Meg Cabot.
367 pagina's
5/5 - Nu denken jullie zeker 'lap, die geeft alles keiveel punten' - MAAR NEE. Meg Cabot is gewoon een heldin en het is toeval dat dit mijn eerste review is. Einde.

No comments:

Post a Comment

10: The Little Breton Bistro - Nina George

Dit boek hoort thuis in een categorie van boeken die in hun achterflap vaak 'life-affirming' worden genoemd. Het is een bee...