Sunday, July 21, 2019

7: Her Royal Highness - Rachel Hawkins


Toen ik het eerste Royals-boek van Rachel Hawkins las, was ik een beetje beschaamd om het mee te nemen op de trein. De bibliotheek had het aangeraden en om heel eerlijk te zijn had ik het meegenomen zonder de achterflap te lezen: een fuschia cover met een kroontje op en de titel 'Royals'; wat kon er misgaan?

Ik was dan ook zeer aangenaam verrast toen ik het boek begon te lezen en het niet alleen een YA bleek te zijn, maar Hawkins' schrijfstijl ook nog eens zo uniek is dat ik nog net niet over de grond rolde van het lachen. Ken je dat, van die boeken waarbij je om de vijf zinnen denkt: dat is geniaal, ik wou dat ik dit had bedacht? Zo'n schrijfster is Rachel Hawkins.

Haar tweede boek was dan ook een no-brainer: dat moest en zou ik lezen! De bibliotheek liet deze keer op zich wachten, dus kocht ik het zelf in de Standaard Boekhandel, met een boekenbon die ik kreeg op het einde van het schooljaar. Ouders die de juf verrassen met een boekenbon, die moeten een zeer speciaal plekje in de hemel krijgen.

HRH gaat over Millie, een biseksuele Amerikaanse die op kostschool gaat in de Schotse Highlands. Als dat niet voldoende is om gillend rondjes door de kamer te beginnen rennen, dan weet ik het ook niet - oh ja, ze is ook Harry Potterfan, houdt van geologie en heeft zo ongeveer alles opgezocht over haar Schotse school dat ze kon vinden. Want zo iemand is ze.

Met haar bijna-vriendinnetje is het net voorbij, en eens in het Schotse kasteel vliegen zij en haar kamergenote elkaar meteen in de haren, want OMG ziet Flora zelf niet in hoe vervelend ze is??? Die vervelende Flora blijkt de prinses van Schotland te zijn, en van daaruit ontwikkelt zich een hilarisch maar ook verrassend fijngevoelig verhaal, zoals je dat van Hawkins mag verwachten.

Het is vaak een beetje hit-or-miss met YA, maar dit verhaal is zoals al uren aan het zoeken zijn tussen slechte fanfictie en dan dat ene verhaal dat alles heeft aanklikken: roommates, enemies-to-lovers, royals... En dat het dan ook nog eens goed geschreven lijkt. Als ik hier een beetje klink alsof ik een hartjesemoji ben, dan is het omdat dat ook echt zo is. Kort gezegd: heerlijk boek, lezen die handel!

Eén minpuntje dat ik niet niet kan vermelden: in de Nederlandse vertaling van dit boek, uitgebracht door 'Best of YA', wat dat ook moge zijn, zijn echt héél veel spel- en tikfouten blijven staan. Ez in plaats van ze, riep in plaats van roep, een keer aanhalingstekens die niet gesloten worden,... Dat komt toch een beetje amateuristisch over. Jammer!

Boek 7/1000: Her Royal Highness - Rachel Hawkins
304 pagina's.
5/5 - maar pls haal de tikfouten eruit!

No comments:

Post a Comment

10: The Little Breton Bistro - Nina George

Dit boek hoort thuis in een categorie van boeken die in hun achterflap vaak 'life-affirming' worden genoemd. Het is een bee...