Thursday, June 20, 2019

3: Vriendinnen boven alles - Ann Brashares

Image result for ann brashares vriendinnen boven alles

Chicklit, staat er op de rug van dit boek.
Vergis je niet, jongens (ik zou meisjes kunnen zeggen, maar het voelt op deze blog eerder als een statement om dat nìet te doen) - dit boek is géén luchtige vakantielectuur die je op een middag op het strand even uitloopt. Tenzij je een gebruind gezicht met twee witte strepen in wil want HALLELUJAH.

Tranen met tuiten heb ik gehuild bij dit boek. Niet één stille traan bij het omslaan van een bladzijde, nee, echt een hele waterval. Dit is goed, dacht ik snikkend, dit bewijst nog maar eens dat chicklit enkel het afbeelden van de wereld door een vrouwelijke lens is, en dat de emoties erin even diepgaand zoniet diepgaander zijn dan de laatste Brusselmans. Snik snik.

Raad ik het boek aan? Ja. Ook als je vroeger de eerste vier boeken in de serie nìet verslonden hebt, en ze niet zevenentwintig keer gelezen hebt. Ook als je nìet religieus alle spijkerbroeken in de kringwinkel paste in de hoop een magische broek te vinden (beken ik met het schaamrood op de wangen), ook als je de films nìet standaard kijkt als je nood hebt aan comfort-brainfood... Ook dàn. 

Vriendinnen boven alles is het vijfde deel in de spijkerbroekreeks van Ann Brashares, maar kan ook als een standalone gelezen worden. Dus ontdek je ze nu pas, dan hoef je niet eerst vier boeken voor dertienjarigen door te spitten vooraleer je aan dit meesterwerk kan beginnen - al kan ik dat eigenlijk wel heel erg aanraden.

Logischerwijze kan ik weinig zeggen over plot, personages of wendingen zonder spoilers te verklappen, dus dat zal ik ook niet doen. Rest me alleen nog dit te zeggen: dit boek, jongens. Dit boek moet je deze zomer gelezen hebben. Misschien niet op het strand, maar een keer op een bewolkte dag met een tas thee aan je zijde. Het zal je niet teleurstellen.

Boek 3/1000: Vriendinnen boven alles - Ann Brashares
395 pagina's
4/5 - Want snif.

No comments:

Post a Comment

10: The Little Breton Bistro - Nina George

Dit boek hoort thuis in een categorie van boeken die in hun achterflap vaak 'life-affirming' worden genoemd. Het is een bee...