Thursday, July 4, 2019

5: Where roses grow wild - Meg Cabot


Ik vermeldde een aantal blogposts geleden al dat ik het plan heb opgevat het volledige oeuvre van Meg Cabot te lezen. Wie haar niet kent: Meg Cabot is de auteur van de boekenreeks The Princess Diaries, maar heeft ook nog een heleboel andere dingen op haar palmares staan. Zelf ben ik erg fan van de Boy-series en andere epistolaire avonturen, maar eigenlijk kan ze in mijn ogen niets verkeerds doen. Cabot is altijd eigenzinnig, grappig en een tikje rebels.

Zo ook dit boek, het eerste van haar hand dat ooit uitgegeven werd. Dat merk je, en toch merk je het niet. Als het van eender welke schrijfster was geweest, had ik het fantastisch gevonden. Maar ik weet dat het van haar is, en dus kan ik denken: ohja, ik zie hoe ze daarna nog verbeterd is.

Om maar te zeggen dat dit boek redelijk epic is. Het is een historische roman, dus het gaat over hertogen, kindermeisjes en crinoline, er wordt wat afgeroddeld en geravished, en het is gewoon perfecte zomerliteratuur, in mijn ogen. Ik las dit boek, dat toch een 110 000 woorden telt, op twee avonden, zo gek was ik ervan. Intussen ben ik al in de opvolger begonnen, want dat is het tweede boek van Cabots oeuvre: Portrait of my heart.

Er is geen personage dat Cabot opvoert, geen setting die ze introduceert die niet authentiek en doorleefd en aanvoelt, best een prestatie bij een boek waarin je de ene dag nog dochter van een arme dominee kan zijn en de volgende moeder van de volgende hertog, prachtige jurken en spetterende seks incluis.

Ik kan niet wachten op de volgende boeken van Cabot - en ik heb er nog 85 te gaan, dus dat wil wat zeggen!

Boek 5/1000: Where roses grow wild - Patricia (Meg) Cabot
369 pagina's
4.5/5

No comments:

Post a Comment

10: The Little Breton Bistro - Nina George

Dit boek hoort thuis in een categorie van boeken die in hun achterflap vaak 'life-affirming' worden genoemd. Het is een bee...