Thursday, July 4, 2019

4: Wat als dit het is - Adam Silvera & Becki Albertalli



Oké, ik zal het maar gewoon toegeven: ik ben niet zo voor die real-messy-love-boeken. Je kent ze wel: de boeken die geadverteerd worden omdat ze de liefde écht beschrijven, niet de gekunstelde artsy vorm die voorgesteld wordt in boeken of theaterstukken, maar de rommelige, even goed gekunstelde maar échte vorm, zoals je die zelf beleeft.

De reden daarvoor is simpel: als ik een roman lees, is dat een pure vorm van escapisme. Die happy ending is mijn vorm van selfcare, van even helemaal niets moeten. Zelfs niet bezorgd zijn om fictieve personages, want daar komt het toch allemaal wel goed mee. Een manier om even in een parallel leven te duiken, één waar de dagelijkse beslommeringen een pak minder zijn en de kans dat je een Italiaans palazzo erft een stuk groter.

Toch waagde ik me aan de laatste nieuwe van Adam Silvera en Becki Albertalli, waar ze samen het verhaal vertellen van twee Amerikaanse studenten die elkaar in New York toevallig tegen het lijf lopen. Postkantoren en Broadway-musicals spelen een belangrijke rol, en dan heb je me sowieso wel al mee, dus ik besloot het boek een kans te geven.

Al gauw merkte ik dat ik er niet in kon komen zoals ik dat gewild zou hebben. Het kostte me een week of twee om er doorheen te komen, en dat overkomt me zelden: als ik een boek niet in één ruk uitlees, dan ligt het me gewoon niet. Tenzij het om non-fictie gaat, maar mijn brein is gewoon niet klaar om dat in meer dan vijftig pagina's per keer tot zich te nemen.

Wat als dit het is is goed geschreven, en een fijne samenwerking tussen twee auteurs die momenteel toch wel leidende figuren zijn op de YA-markt. Dat erken en zie ik allemaal. En toch lag het me niet: de rug las niet soepel, de pagina's bladerden niet gemakkelijk (een probleem dat ik trouwens vaker heb gehad bij boeken van Blossom Books), en ik geraakte niet in het verhaal zoals ik dat gewild zou hebben. Helaas.

Een perfect boek voor als je je even helemaal wil onderdompelen in een semi-accurate tienerwereld, maar niet voor mij. Er ontbrak een palazzo, en een geheimzinnige erfenis waarvan niemand weet van wie die is. Ach ja - je kan nu eenmaal niet alles hebben in het leven.

Boek 4/1000: Wat als dit het is - Adam Silvera en Becki Albertalli
395 pagina's
3/5

No comments:

Post a Comment

10: The Little Breton Bistro - Nina George

Dit boek hoort thuis in een categorie van boeken die in hun achterflap vaak 'life-affirming' worden genoemd. Het is een bee...