Sunday, July 21, 2019

8: The Bookshop on the Shore - Jenny Colgan



Boeken van Jenny Colgan hebben altijd een bepaald effect op mij: ze zorgen ervoor dat ik liters thee wil drinken, scones wil bakken, en nuja, eigenlijk verhuis ik gewoon naar een Schots eiland om daar avonturenromans voor kinderen te gaan schrijven dankjewel.

Het is een behoorlijk talent om je boeken zo te kunnen beschrijven dat de lezer het Schotse meer bijna kan ruiken, en tijdens het omdraaien van de bladzijden de Hooglandse mist langs zijn botten omhoog voelt kruipen. Het boek is geen thriller, maar - halleluja - volgens mij zou Jenny Colgan echt heel goed zijn in het schrijven van thrillers. Dit boek heeft zo'n Wuthering Heights-vibe waarbij je het gevoel hebt dat er zich in dat donkere, Schotse kasteel veel meer thuishoudt dan enkel een handvol losgeslagen kinderen en een onhandige vader.

Het boek opent met een beschrijving van Zoe, moeder van Hari, die bij het Britse equivalent van Kind & Gezin zit, en daarna terugkeert naar haar trieste appartement met Hari's trieste vader. Colgan schrijft feelgoodboeken, maar ze is nergens zo goed in als in je helemaal onderdompelen in de emoties van de personages. Waar het conflict van een boek bij andere auteurs soms eerder magertjes is, is dat bij Jenny Colgan nooit zo: een uitzichtloze situatie is zò uitzichtloos dat je tot de laatste pagina vreest dat het nooit goed zal komen voor de personages.

Feelgood dus, maar met een scherp randje. Ze gaat het echte leven niet uit de weg, en hoewel het om Schotse chicklit gaat waarin de hoofdpersonages altijd belachelijk goed kunnen koken (hoe dan??), kleurt ze de wereld heel weinig bij. Iemand die nog nooit met een bestelwagen heeft gereden en dat nu als job moet gaan doen, crasht die wagen de eerste dag. Einde verhaal. Ik waardeer die eerlijkheid wel.

Het verhaal zelf wil ik niet spoilen, dus daar kan ik weinig over zeggen, maar als je je eens een middagje in Schotland wil wanen, compleet met sterke thee, haggis en een kindermeisje dat regelrecht op het lot van Jane Eyre lijkt af te stevenen... Dit boek, jongens. Dit boek gaat me nog een paar weken niet loslaten, denk ik.

Boek 8/1000: The Bookshop on the Shore - Jenny Colgan
416 pagina's
5/5

No comments:

Post a Comment

10: The Little Breton Bistro - Nina George

Dit boek hoort thuis in een categorie van boeken die in hun achterflap vaak 'life-affirming' worden genoemd. Het is een bee...