Wednesday, July 31, 2019

9: The Duke and I - Julia Quinn


Dit boek bracht me aan het denken: 1000 romannetjes lezen - waarom eigenlijk? Er is de voor de hand liggende reden: lijstjes! Feminisme! Maar een bijkomende incentive is dat ik het ook wel interessant vindt om een heel aantal boeken met elkaar te vergelijken en zo te zien hoe auteurs het aanpakken qua opbouw, schrijfstijl, seksscènes (gasp), enzomeer. Julia Quinn, bijvoorbeeld, wordt geroemd om haar grappige, dead-pan humor. Dat is ook de reden waarom ik zelf fan van haar ben.

Dit boek is net vertaald in het Nederlands (letterlijk nét, als in: deze zomer), vermoedelijk omdat er een Netflixserie gemaakt zal worden van The Bridgertons, wat de naam is van deze serie. Een beetje een gekke keuze, vind ik persoonlijk, want je ziet het al aan de cover: dit boek is al oud. Gedateerd is veel gezegd, maar je merkt dat er toch nog heel wat losser wordt omgesprongen met consent, bijvoorbeeld. Zo wordt het feit dat (SPOILER)een personage zichzelf zwanger maakt door seks te hebben met haar echtgenoot in zijn slaap, terwijl ze héél goed weet dat hij geen kinderen wil (SPOILER) vooral behandeld als een inventief staaltje overredingskracht van haar kant.

Het kan aan mij liggen, maar ik krijg de kriebels van zo'n dingen. Als Quinn mijn hart nog niet veroverd had met haar latere boeken, zou ik het absoluut aan de kant gelegd hebben. Er zijn nog voorbeelden: ik weet dat het in historische romans nogal bon ton is om als gentleman erg vasthoudend te zijn als een dame je afwijst ('I know you want it'), maar nee is nee, en op een bepaald moment wordt de kleren van het lijf scheuren niet meer sexy, maar gewoon creepy.

Dat gezegd zijnde (ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat ik dit riedeltje nog een paar keer zal afsteken tijdens dit experiment) heeft het boek ook wel alles wat Quinn een succesrecept maakt: realistische, aangename maar ook goed uitgedachte personages, dialogen die je in een deuk doen liggen, witty maatschappijkritiek en een soort droge luchtigheid die je door het verhaal doet vliegen met een enorme snelheid, en die je hongerig achterlaat. Méér! Het tweede boek in de serie gaat dus alvast ook op mijn lijstje, al was het maar om optimaal voorbereid te zijn op een Netflix-serie die ik met argusogen zal volgen.

Boek 9/1000: The Duke and I - Julia Quinn
384 pagina's
3,5/5

No comments:

Post a Comment

10: The Little Breton Bistro - Nina George

Dit boek hoort thuis in een categorie van boeken die in hun achterflap vaak 'life-affirming' worden genoemd. Het is een bee...